2019.05.25 Birów i okolica

Ines Korczyk – Fanklub Speleoklubu Bielsko-Biała
Mikołaj Korczyk – Sekcja Młodzieżowa
Sebastian Korczyk

Pretekstem do wyjazdu było spotkanie z Wacławem, Tomaszem i kursem.

Zwiedziliśmy birowskie jaskinie: Schronisko w Górze Birów koło Podzamcza Zachodnie J.Cz.III-08.28, Schronisko w Górze Birów koło Podzamcza Wschodnie J.Cz.III-08.29 oraz Schronisko w Górze Birów koło Podzamcza Północne J.Cz.III-08.26.

Zerknęliśmy na ukryte w lesie okopy z czasu I wojny światowej.

Mikołaj wspinał się w południowo-zachodniej części góry, na Szarej Płycie.
Padły drogi: Szary kominek i Filarek dziupli (dla obu stanowisko założone było kawałek ponad "półką"), Prawy filar i Sosnowiecki marsz (obie do końca), a także Tyrolka, Pie[...]ony rurociąg, kombinacja Dziurek Kukuczki z Lewymi dziurkami i wreszcie Lewe dziurki (wszystkie cztery do punktów nad "półką").

Przejechawszy do Ryczowa, udaliśmy się w Ruskie Góry. Nasz cel stanowiła Jaskinia w Straszykowej Górze J.Cz.IV-03.13 (na zdjęciu). Obejrzeliśmy część jej głównego ciągu, dokonując trawersów między różnymi otworami. Potem odbyliśmy spacer po malowniczym Wąwozie Ruska.

Wieczorem zatrzymaliśmy się w Podzamczu, gdzie uniósł nas falujący tłum wczesnośredniowiecznych Słowian, przybyłych na XVI Najazd Barbarzyńców. O tej porze ochrona dzielnie broniła wstępu za mury zamku Ogrodzieniec, lecz niezrażeni ruszyliśmy dookoła skalnych ścian, znaleźliśmy tajne przejście i "sposobem" przeniknęliśmy do rozległego obozowiska – między białe, płócienne namioty.

Dzień spędziliśmy spokojnie i bardzo rekreacyjnie.
W naszej pamięci pozostaną kwitnące na biało, jurajskie głogi.